De vier ontwerpelementen

Ontwerpelement 1. kaders | Beleid | Ontwerp | Kwaliteit | Drie  wetenschappelijke bouwstenen
Volgens de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) moeten mbo-studenten voldoen aan een inspanningsverplichting voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). Dit houdt in dat studenten actief moeten deelnemen aan LOB-activiteiten. Hoewel er geen specifieke exameneis is voor LOB, ligt de nadruk op de inzet en betrokkenheid van de student. Mbo-instellingen hebben daarbij een resultaatverplichting. Zij zijn verplicht om LOB-onderwijs aan te bieden en in de Onderwijs- en Examenregeling (OER) vast te leggen wat de inspanningsverplichting voor studenten inhoudt. Aan het einde van de opleiding beoordeelt de examencommissie of de student daadwerkelijk heeft voldaan aan deze verplichting. De Onderwijsinspectie houdt toezicht op de wijze waarop mbo-instellingen LOB vormgeven. Zij beoordeelt of LOB voldoende is geïntegreerd in het onderwijsprogramma en of er een duidelijk proces is waarmee de examencommissie vaststelt of studenten hebben voldaan aan hun inspanningsverplichting. Loopbaanland maakt gebruik van drie wetenschappelijke bouwstenen: Het professionele identiteitsmodel van Manon Ruijters, gericht op professionals in organisaties.  Het professionele identiteitsmodel van Kariene Mittendorff, gericht op studenten en de vijf loopbaancompetenties van Kuijpers en Meijers.
Ontwerpelement 2. Het verhaal van de lerenden | Het verhaal van de opleiding 
In het tweede ontwerpelement staat  het verhaal van de opleiding en het verhaal van de lerende centraal. De opleiding brengt haar eigen visie, context en beroepscultuur in beeld en verkent  hoe deze visie tot uiting komt in de uitvoering  van loopbaanbegeleiding. Tegelijkertijd is er aandacht voor het persoonlijke perspectief van de lerende, van student tot docent. Ieders verhaal is uniek.  Loopbaanbegeleiding kent uiteenlopende verschijningsvormen: van vaste lessen tot individuele begeleiding en praktijkgerichte activiteiten. Samen met de trainer van Loopbaanland onderzoekt het team hoe LOB is ingericht, welke impliciete loopbaanactiviteiten het curriculum al kent  en waar verdere ontwikkeling mogelijk is.  Dit ontwerpelement biedt teams helderheid en de kans om  keuzes te maken die bijdragen aan een betekenisvolle en toekomstgerichte invulling van loopbaanontwikkeling.
Ontwerpelement 3. Gesprekken voeren die er toe doen | Loopbaanmagazijn
De methodiek Leren van verhalen (Berendsen, 2022) is een reflectiemethode die persoonlijke ervaringen als uitgangspunt neemt voor leren en ontwikkelen. Het lemniscaatmodel (∞) staat symbool voor een continu leerproces waarbij je terugkijkt, inzicht krijgt, vooruitkijkt en opnieuw ervaart. Reflectie kan starten bij betekenisvolle ervaringen, vaak verbonden aan een emotie, zoals succesmomenten of het tegenkomen van grenzen, maar het kan ook bij een plan of een keuze beginnen. Centraal in de methodiek staat de dialoog: een gelijkwaardig en waarderend gesprek waarin luisteren, doorvragen en het uitstellen van oordeel belangrijk zijn.  Reflectie gebeurt op verschillende niveaus, van gedrag en competenties tot identiteit en zingeving. De methodiek sluit aan bij een sociaal-constructivistische  en connectivistische leertheorie, waarbij leren plaatsvindt in interactie met anderen en altijd verbonden is aan persoonlijke betekenisgeving in netwerken. Om het reflectieproces concreet te ondersteunen, worden werkvormen, materialen en trainingen  ingezet. Belangrijk is dat de gesprekken niet formeel hoeven te zijn; ook informele gesprekken en reflectie in actie maken onderdeel uit van deze methodiek. Aan de trainingen zijn SURF edubadges gekoppeld (basis en begeleider). Meer info? Neem contact op via het contactformulier op deze website.
Het Loopbaanmagazijn is een verzamelplek voor werkvormen, methodieken en tools rondom Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). Het draait hier om SAMEN.LEREN.DELEN. Samen  materialen gebruiken, van elkaar leren en kennis met elkaar delen. Ieder team heeft een LOB-ambassadeur die het gebruik van het Loopbaanmagazijn aanjaagt en de samenwerking en kennisuitwisseling binnen en tussen opleidingen faciliteert.
Ontwerpelement 4. Extra ondersteuning | Uitstroom naar vervolgstudie of arbeidsmarkt
Dit ontwerpelement richt zich op het actief begeleiden van studenten naar werk of vervolgonderwijs, bijvoorbeeld via loopbaanklassen, sollicitatietraining, stagemarkten  en extra ondersteuning via het Loopbaanplein.  Loopbaanland geeft inzicht  in de mogelijkheden en verwijst naar o.a. de Graafschap College 'weten en regelen pagina's' en platformen zoals Profijt, het 100 dagen programma, het NEXT level programma, De Netwerkplaats, De Talententuin, Studie en werksucces met leerorkest (SWLO) etc.

Back to Top